SONNERASMUSSEN.DK

Christels blog

Af terapeut Christel Sonne Rasmussen

Eksamensangst, Præsentationsangst  – Klienberetning.

Jeg blev kontaktet af moderen til en 15 årig pige.

Pigen, der nu går i 9. klasse og om nogle måneder har folkeskolens afgangseksamen foran sig, var frygteligt plaget af præsentationsangst.

Det var startet tilbage i 4. klasse, hvor pigen ved fremlæggelser i klassen, der ellers var tryg og god, var besvimet ved fremlæggelser og op til fremlæggelserne var plaget af stor bekymring og frygt og tit havde panikangstlignende tilfælde, af høj puls, rysten, uro, flugttanker osv.

Eksamensangst, Præsentationsangst  - KlienberetningHenover årene var angsten for at fremlægge og panikken omkring dette blevet så stærk, at hun siden 7. klasse ikke havde fremlagt på klassen. Derimod havde hun i samarbejde med klasselæreren henholdsvis fremlagt sit materiale for klasselæreren, alene i et rum med denne, eller hun brugte på forhånd tid på at lave en videofremlæggelse. 

Dette var meget tidskrævende og en uholdbar løsning på sigt. 

Pigen var intelligent, glad for at gå i skole og lære, og det pinte alle og især hende selv, at det at fremlægge og præsentere var så angstprovokerende for hende. Som hun sagde: jeg ved godt, at jeg ikke kan dø af det. Jeg har accept af, at jeg kan lave en fejl, men det hele falder sammen inden i mig. Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre. Da eksamen jo snart står for døren, og denne unge pige, som alle vi andre, lever i kompetence Danmark og derfor skal kunne fremlægge og præsentere og klare en eksamenssituation eller en præsentation af os selv, valgte vi at sætte alle sejl ind, så hun bliver klar til eksaminerne om nogle måneder. Moderen og jeg aftalte, at vi ville starte forløbet op. Der v ar en fremlæggelse i skolen ugen efter, som vi i samråd med pigen besluttede, at den skulle gennemføres. Jeg talte med pigen, gav hende teknikker og lavede en kort hypnosebehandling. På dagen for fremlæggelsen sendte jeg om eftermiddagen en besked til moderen, dels for at høre, hvordan det var gået, dels for at booke en ny tid for at sikre kontinuitet. 

Jeg fik følgende svar:

  • Hej Christel. Tak fordi du spørger. XX havde en rigtigt god oplevelse i dag. Fremlæggelsen gik over al forventning. Hun siger, at besøget hos dig har gjort hele forskellen. Lad os se, hvordan det går fremad. Måske hun får brug for at besøge dig igen. Tak for hjælpen ?

Det er selvfølgelig en solstrålehistorie. Dem er der fkatisk mange af. Og en glædelig beretning om ,at det nytter at gøre noget. Og at især mange unge er meget modtagelige. Og det at få konkrete teknikker, til at berolige sig selv, – og ikke kun vejrtrækningsøvelser men også mentale teknikker, gør at man får flyttet sig fra afmagten til en mere styrket oplevelse af at have fod på situationen. Jeg ønsker alle derude pøj pøj til fremlæggelser og eksamen, præsentationer personligt som fagligt.

Forårstanker.

Christel Sonne Rasmussen. 

Af Christel Sonne Rasmussen - 16 jan, 2016

Læs mere i samme kategori:

Foredrag kursus – workshop i eksamensangst

Flere gymnasieelever har kontaktet mig på det seneste omkring eksamensangst.
De har beskrevet, at de har gået på eksamenskurser bl.a. via deres studievejledere, og eleverne har givet udtryk for stor frustration.

Foredrag om forberedelse til eksamen mundtligt og skriftligt

Foredrag om eksamensangst og håndtering af dette.
Det er i ungdommen, at det starter. Eksamen begynder at blive en del af skoleforløbet, og fra kun at have været en elev, der har skullet modtage og præstere i det kendte klassemiljø, er man med et udfordret og skal til eksamen, skriftligt som mundtligt.

Tandlægeskræk

Hvert enkelt menneske har sine egne grunde til at være bange – have angst for tandlæger og det, der foregår i selve tandlægestolen.

Naturligvis er det en form for intim behandling at skulle åbne munden, læne sig tilbage og tillidsfuldt stole på, at tandlægen gør sit job ordentligt.

Læs forrige indlæg:
Læs næste indlæg: