Coaching
Coaching hjælper dig til at se dine mange muligheder
Personlig Coaching gør dig succesfulde i en omskiftelig verden
Få nye synsvinkler, få nye ressourcer, få mere personlig udstråling.
Coaching er enkelt og effektivt.
Coaching er præcist og personligt.
Coaching er fremadrettet og fokuseret.
Coaching er både at bevæge sig mod sine mål og at gøre sig processen undervejs klart.
Coaching er for dig, der har brug for afklaring og at få sat den retning, der er allerbedst for dig.
Hvad er en coach?
Der er nu mere end 34 coachuddannelser i Danmark, af varierende længde og med varierende krav.
Jeg er uddannet som coach hos Axept, ledet af psykolog Birgitte Jepsen, og Axepts coachuddannelse består af 5 moduler, hver af 3-4 dages varighed. For at blive certificeret hos Axept, skal man træne kontinuerligt og desuden lave et omfattende eksamensprojekt, indeholdende beskrivelse og refleksion på en dvd – optaget coachsession, beskrivelse af egen personlige vækst- og læringsstil samt vedlægge 24 underskrifter og feedbackskemaer fra personer, man har coachet igennem uddannelsen.
Og Axepts underviser team er klædt på med erfaringer, viden, nytænkning og engagement.
20 års virke og erfaring.
Da jeg førhen har arbejdet som NLP – terapeut og konsulent i 12 år, og megen coaching er baseret på de virksomme teknikker i NLP – værktøjskassen, har det at tilegne mig evnen til at coache, været både spændende og nemt.
Det at udføre coaching er at stille spørgsmål. Når man modtager coaching, er man fokusperson (ikke hverken klient eller patient). Og en coachingsession foregår således, at man sætter et fokus, og drøfter dette fokus med henblik på at afdække, hvad der skal til, hvilke ressourcer og vinkler, man ønsker i spil, realismen i at nå målet, vigtigheden af at nå målet samt hvornår man ønsker at have nået sit mål.
Det gør, at coaching er meget eksakt og præcist.
Og det gør, at der kan arbejdes med alskens fokuspunkter.
Coaching er oprindeligt udsprunget i idrætsverdenen, hvor coachen var/er en personlig træner, der motiverede, mentaltrænede og satte nye og forbedrede mål for idrætsudøveren. I idrætsverdenen har coachen tit en stor viden om netop denne idrætsgren, som han/hun er coach indenfor.
Coaching er både at bevæge sig mod sine mål og at gøre sig processen undervejs klart
I den coaching, jeg tilbyder, behøver jeg ikke at have viden om fokuspersonens mål for at kunne coache denne. Har jeg eksempelvis en skolelærer, der ønsker at forbedre sin undervisning, behøver jeg ikke at vide, hvordan man underviser som skolelærer.
Ved at stille spørgsmål, faktuelle som hypotetiske, ved at afklare, hvilke ressourcer og vinkler, der mangler, kan jeg guide fokuspersonen til at finde det, som han/hun ønsker at kunne, mere bevidst.
Det betyder, at jeg som coach guider processen, og det betyder, at fokuspersonen selv tager ejerskab for sine mål/fokuspunkter.
At udføre coaching er at være til stede, og at kunne lytte sig ind på de begrænsninger, som en fokusperson oplever, for at guide til, at disse begrænsninger ophæves, så der banes vej for nye og bedre muligheder.
Det betyder, at jeg udfører coaching indenfor områderne:
- Karriere.
- Målsætning og Motivation.
- Personlig coaching – vækst.
- Stress – Stresshåndtering.
- Præstations- og eksamensangst
- Blueprint værdier, i privatliv som job.
- Balance mellem, tanker, følelser og handling.
- Kognitiv coaching.
- Kreativ coaching.
- Succes coaching.
Jeg er uhyre glad for at have tillært mig en stor række coachingværktøjer.
Det har forfinet og skærpet mig som den guide, jeg er. Og resultaterne er intet mindre end fremragende.
Det, at coaching er fremadrettet, gør, at coaching adskiller sig væsentligt fra både psykoterapi og psykologisamtaler. På den måde at forstå, at man i coaching kun meget lidt, og mange gange slet ikke berører fortiden. Der tages udgangspunkt i nutidssituationen og de ønskede mål og fokuspunkter. Og i forudsætningen, at alle mennesker har de ressourcer, de har brug for. Coachens opgave er at stille spørgsmål, så der atter kommer bevidsthed og opmærksomhed på, at man selv kan genskabe kontakten med sine kræfter og virksomme optikker.
Naturligvis er der mange modeller og værktøjer, der tages i brug.
Til blandt andet målsætning, til blandt andet at prioritere sine værdier, til bl.a. at kunne lade følelser, der har blokeret, bane vej. Er du blevet interesseret i at høre mere, så ring eller mail til mig.
Bemærk, at personlig coaching udelukkende kan bestilles i pakker af 3.
Fordi jeg mener, at en proces skal følges op.
Det sikrer en seriøs og givende proces.
Lederudvikling. – Coaching af leder giver lederudvikling
Lederudvikling. – Coaching af leder giver lederudvikling og fremmer udvikling, indsigt og vækst
Ønsker du som leder at udvikle din lederstil og -kompetence?
Lederudvikling og medarbejderudvikling.
Teambuilding og lederudvikling gennem professionel Coaching.
Som coach er der mange varierende opgaver at tage sig af, og én af de opgaver, der kommer flest henvendelser på, er lederudvikling i form af coaching.
Lederudvikling og coaching af ledere kan have mange aspekter.
Hvilke områder kan coaching fremme?
- Coaching med fokus på egen situation, rolle og overblik som leder.
- Coaching med fokus på profiler. Og afdækning af leders og teamets kompetencer og kvalifikationer.
- Coaching med fokus på stress-symptomer og manglende arbejdsglæde og sygefravær
- Coaching med fokus på relationer til andre ledere/medarbejdere.
- Coaching med fokus på motivation og målsætning.
- Coaching med fokus på feedback og kommunikation.
Starten går altid med at tage udgangspunkt i den nuværende situation og med optikken rettet fremad med hensyn til en ønsket situation/proces.
Min erfaring er bl.a., at det tit kan være svært at pege på, hvad det er, der gør, at et team ikke fungerer optimalt. Alle kan fornemme, at der er noget galt, og den tendens at “sende aben videre” er et hyppigt forekommende fænomen.
Da lederen er kulturbærer, er det i coaching af ledere derfor altid væsentligt at komme ind på, hvilken kultur, der signaleres og synliggøres. Og mange gange vil det også være nødvendigt at afklare, hvilke passive signaler, der sendes. Som hvis man ikke gør noget ved dem, får den signalværdi, at eventuelt uoverensstemmelser og konflikter accepteres.
Et eksempel kan være, at en leder bemærker uvenskab, overhører sladder og glemmer at følge op på aftaler. Der er altid gode grunde til, at noget sådant sker. det kan være, at man som leder er konfliktsky eller mener, at personalet selv har et ansvar for at tale ordentligt og være voksne. For at en leder kan opretholde en kultur som “en god tone på arbejdspladsen”, kan det i coachingsammenhæng blive et vigtigt indsatsområde at lære at give feedback i situationen.
Stadig er det korrekt, at hver person i et team selv må tage ejerskab selvledelse og for at overholde en fastsat kultur med enkle retningslinier. Men jeg tror, at det er væsentligt at forstå, at de allerfleste mennesker lægger mærke til en leders aktive såvel som passive adfærd.
Det er derfor, at coaching af ledere er så relevant
Fordi coaching dels afklarer de bagvedliggende holdninger og samtidig åbner for, i handling at synliggøre sine holdninger.
For kun de færreste kan leve sig ind i, hvad der foregår indeni os, men vil i stedet have opmærksomhed på, hvad de ser og hører, og det har intet med god ledelse med empati at gøre
Ovennævnte eksempel betyder, at jeg tit indsamler informationer fra både leder og team, hvis en proces fortsætter med at være fastlåst. For at synliggøre de momenter, der skaber irritation og sladder, og også for at synliggøre de momenter, der får en stemning til at løftes.
Som nævnt er coaching af ledere meget andet end at arbejde med stemning og teamspirit.
Dog er måden, vi kommunikerer på, i langt de fleste tilfælde, relevant at “sætte under lup”.
Har du spørgsmål om netop det, du ønsker lederudviklet, er du naturligvis velkommen til at kontakte mig.
Emner om coaching
Coacing hjælper på...
Præstationsangst
Præstationsangst er et fænomen, der kan dræne megen energi.
I arbejdet med coaching af ledere og medarbejdere falder talen på præstationsangst og usikkerhed ved at præstere, lige så hyppigt som talen falder på arbejdsglæde og motivation. Og ligeledes falder talen på præsentationsangst, som er usikkerhed i sammenhænge, hvor man vil skal præsentere noget nyt, også tit.
Målsætning
Uanset om vi inspireres af Tv-reklamer eller aviser, en snak med naboen eller en snak med os selv, ja så går en del af menneskenes tid og energi med at huske at drømme og at sætte sig mål.
Og det er godt.
For som mennesker tror jeg, at det har afgørende livskvalitet for os at drømme og blive ved at sætte mål. Og at nå dem, der har virkelig betydning og som skaber et løft for os.
Motivation og målsætning
Manglende motivation
Du ved det. Jeg ved det. Alle ved det. Vi er som udgangspunkt ikke klædt på til at kunne håndtere alle situationer, så i løbet af livet stopper vi op uden helt at have en klar fornemmelse af, hvad der er bedst at gøre. Når vi befinder os i en låst situation, et dilemma eller en anden form for svær situation for første gang, vil spekulationerne som regel handle om, hvad man skal gøre, og da man ikke ved dette, kan det hele formørkes og forekomme endnu tungere og uløseligt. Det er her, at mange desværre oplever en manglende motivation.
Personlig gennemslagskraft
Lad ikke tidligere enkeltstående situationer, selvom de kan have været belastende, hæmme dig.
Gennemslagskraft er som mange af de andre stærke ord, der findes indenfor personlig udvikling, et samlet begreb. For heller ikke gennemslagskraft kan købes i pakker i supermarkedet, men er måske derfor netop interessant. Fordi gennemslagskraft er som lykke, som tålmodighed, som selvværd, som respekt, som tilstrækkelighed.
Gennemslagskraft
Coaching af medarbejder giver medarbejderudvikling
Medarbejderudvikling er udtryk en god personalepolitik.
Skabe værdi og muligheder for medarbejderne og virksomheden.
Coachingbaseret udviklingssamtaler.
Der skal mere til end end tidligere for at tiltrække, fastholde og udvikle dygtige medarbejdere.
En leder for en mellemstor virksomhed udtaler:
"Jeg har en fornemmelse, at der er nogle af mine medarbejdere, der har brug for noget hjælp, men jeg synes, at det virker forkert at sætte en psykolog på, for jeg frygter, at processen bliver alt for langvarig og at det ender med en sygemelding."
Jeg tilbyder coaching til individuelle medarbejder samt medarbejdergrupper på virksomheder, både i offentligt og privat regi.
Målet er, at gruppen af medarbejdere får det løft, der sikrer, at der arbejdes med – og ikke imod.
Medarbejderudvikling er coachsamtaler til gavn for den enkelte medarbejder, for at understøtte det aspekt, at hver del af et team eller en medarbejdergruppe, har værdi og relevans. Og også for at understøtte det aspekt, at hver del af en gruppe/team, påvirker den øvrige del af systemet.
Medarbejderudvikling er en god investering for en virksomhed, fordi medarbejderudvikling i form af individuelle coachsamtaler genskaber eller opretholder den arbejdsglæde hos den enkelte medarbejder, der netop gør forskellen i alle de hverdage, der jo er flest af, når alt kommer til alt.
Jeg tilbyder medarbejderudvikling på den måde, at en jeg gerne kommer til virksomheden eller indbyder virksomhedens medarbejdere til at komme til mig i Kolding, til individuelle samtaler af coachende karakter.
En individuel coaching indebærer, at der ydes fuld opmærksomhed på den enkelte medarbejder. Dels for at signalere den respekt og den interesse, som vi alle har brug for, uanset om vi er på arbejde eller ej. Dels for at rede eventuelle problematikker ud, så der frigives energi og ressourcer til konstruktive fokuspunkter til glæde for den enkelte selv – og for virksomheden.
Medarbejderudvikling handler også om, hvorvidt den enkelte oplever den anerkendelse og det kompetencekendskab, der gør, at den enkeltes ressourcer udnyttes bedst muligt.
Medarbejderudvikling via coachsamtaler er en af de bedste løftestænger og sikrer netop, at evt. udbrændthed og manglende arbejdsglæde ikke udvikler sig.
Medarbejderudvikling sker i et trygt og behageligt miljø, hvor kun de informationer, der har relevans for virksomheden, føres videre til ansvarlig og moden drøftelse.
Medarbejderudvikling i form af coachsamtaler betyder derfor, at medarbejderne kan få en specifik og støttende pause, for netop at kunne lade op og virke på nye og endnu bedre måder.
Hver enkelt person inviteres til at sætte et fokus, som kan være både kort- og langsigtet. Herudfra arbejdes der.
Aspekter, der kan belyses
via coachingen, er:
- Egen rolle og ressourcer.
- Arbejdsglæde og motivation.
- Kommunikation og feedback.
- Egen indflydelse.
- Stresshåndtering.
- Overblik og arbejdsopgaver.
- Attitude over for kollegaer/leder.
- Værdier og overbevisninger.
- Karriere.
Medarbejderudvikling kan også anvendes, når eller hvis der er en mindre gruppe af medarbejdere, der internt har problemer. Det kan være, at der er dårlig stemning iblandt disse, eller uoverensstemmelser vedr. samarbejde.
I sådanne tilfælde træder jeg også gerne til.
Vi kan udvide forståelsen omkring samarbejde og kommunikation, og at tilføre de værktøjer, der vil få hverdagene til at glide igen.
Har du som medarbejder eller virksomhedsleder fået interesse for coachingsamtaler, er du naturligvis velkommen til at kontakte mig for nærmere drøftelse.
Medarbejderudvikling leveres udelukkende i form af en “pakke” på minimum 3 samtaler for at sikre en opfølgning, og for at sikre, at de fokuspunkter, der arbejdes med, føres helt ud i praksis.