SONNERASMUSSEN.DK

Coaching

Coaching hjælper dig til at se dine mange muligheder

Personlig Coaching gør dig succesfulde i en omskiftelig verden

Få nye synsvinkler, få nye ressourcer, få mere personlig udstråling.

Coaching er enkelt og effektivt.
Coaching er præcist og personligt.
Coaching er fremadrettet og fokuseret.
Coaching er både at bevæge sig mod sine mål og at gøre sig processen undervejs klart.
Coaching er for dig, der har brug for afklaring og at få sat den retning, der er allerbedst for dig.

Hvad er en coach?

Der er nu mere end 34 coachuddannelser i Danmark, af varierende længde og med varierende krav.
Jeg er uddannet som coach hos Axept, ledet af psykolog Birgitte Jepsen, og Axepts coachuddannelse består af 5 moduler, hver af 3-4 dages varighed. For at blive certificeret hos Axept, skal man træne kontinuerligt og desuden lave et omfattende eksamensprojekt, indeholdende beskrivelse og refleksion på en dvd – optaget coachsession, beskrivelse af egen personlige vækst- og læringsstil samt vedlægge 24 underskrifter og feedbackskemaer fra personer, man har coachet igennem uddannelsen.

Og Axepts underviser team er klædt på med erfaringer, viden, nytænkning og engagement.

20 års virke og erfaring.
Da jeg førhen har arbejdet som NLP – terapeut og konsulent i 12 år, og megen coaching er baseret på de virksomme teknikker i NLP – værktøjskassen, har det at tilegne mig evnen til at coache, været både spændende og nemt.

Det at udføre coaching er at stille spørgsmål. Når man modtager coaching, er man fokusperson (ikke hverken klient eller patient). Og en coachingsession foregår således, at man sætter et fokus, og drøfter dette fokus med henblik på at afdække, hvad der skal til, hvilke ressourcer og vinkler, man ønsker i spil, realismen i at nå målet, vigtigheden af at nå målet samt hvornår man ønsker at have nået sit mål.
Det gør, at coaching er meget eksakt og præcist.
Og det gør, at der kan arbejdes med alskens fokuspunkter.

Coaching er oprindeligt udsprunget i idrætsverdenen, hvor coachen var/er en personlig træner, der motiverede, mentaltrænede og satte nye og forbedrede mål for idrætsudøveren. I idrætsverdenen har coachen tit en stor viden om netop denne idrætsgren, som han/hun er coach indenfor.

Coaching er både at bevæge sig mod sine mål og at gøre sig processen undervejs klart

I den coaching, jeg tilbyder, behøver jeg ikke at have viden om fokuspersonens mål for at kunne coache denne. Har jeg eksempelvis en skolelærer, der ønsker at forbedre sin undervisning, behøver jeg ikke at vide, hvordan man underviser som skolelærer.

Ved at stille spørgsmål, faktuelle som hypotetiske, ved at afklare, hvilke ressourcer og vinkler, der mangler, kan jeg guide fokuspersonen til at finde det, som han/hun ønsker at kunne, mere bevidst.
Det betyder, at jeg som coach guider processen, og det betyder, at fokuspersonen selv tager ejerskab for sine mål/fokuspunkter.

At udføre coaching er at være til stede, og at kunne lytte sig ind på de begrænsninger, som en fokusperson oplever, for at guide til, at disse begrænsninger ophæves, så der banes vej for nye og bedre muligheder.

Det betyder, at jeg udfører coaching indenfor områderne:

  • Karriere.
  • Målsætning og Motivation.
  • Personlig coaching – vækst.
  • Stress – Stresshåndtering.
  • Præstations- og eksamensangst
  • Blueprint værdier, i privatliv som job.
  • Balance mellem, tanker, følelser og handling.
  • Kognitiv coaching.
  • Kreativ coaching.
  • Succes coaching.

Jeg er uhyre glad for at have tillært mig en stor række coachingværktøjer.

Det har forfinet og skærpet mig som den guide, jeg er. Og resultaterne er intet mindre end fremragende.

Det, at coaching er fremadrettet, gør, at coaching adskiller sig væsentligt fra både psykoterapi og psykologisamtaler. På den måde at forstå, at man i coaching kun meget lidt, og mange gange slet ikke berører fortiden. Der tages udgangspunkt i nutidssituationen og de ønskede mål og fokuspunkter. Og i forudsætningen, at alle mennesker har de ressourcer, de har brug for. Coachens opgave er at stille spørgsmål, så der atter kommer bevidsthed og opmærksomhed på, at man selv kan genskabe kontakten med sine kræfter og virksomme optikker.

Naturligvis er der mange modeller og værktøjer, der tages i brug.
Til blandt andet målsætning, til blandt andet at prioritere sine værdier, til bl.a. at kunne lade følelser, der har blokeret, bane vej. Er du blevet interesseret i at høre mere, så ring eller mail til mig.

Bemærk, at personlig coaching udelukkende kan bestilles i pakker af 3.

Fordi jeg mener, at en proces skal følges op.
Det sikrer en seriøs og givende proces.

Lederudvikling. – Coaching af leder giver lederudvikling

Lederudvikling. – Coaching af leder giver lederudvikling og fremmer udvikling, indsigt og vækst

Ønsker du som leder at udvikle din lederstil og -kompetence?
Lederudvikling og medarbejderudvikling.

Teambuilding og lederudvikling gennem professionel Coaching.
Som coach er der mange varierende opgaver at tage sig af, og én af de opgaver, der kommer flest henvendelser på, er lederudvikling i form af coaching.

Lederudvikling og coaching af ledere kan have mange aspekter.

Hvilke områder kan coaching fremme?

  • Coaching med fokus på egen situation, rolle og overblik som leder.
  • Coaching med fokus på profiler. Og afdækning af leders og teamets kompetencer og kvalifikationer.
  • Coaching med fokus på stress-symptomer og manglende arbejdsglæde og sygefravær
  • Coaching med fokus på relationer til andre ledere/medarbejdere.
  • Coaching med fokus på motivation og målsætning.
  • Coaching med fokus på feedback og kommunikation.

Starten går altid med at tage udgangspunkt i den nuværende situation og med optikken rettet fremad med hensyn til en ønsket situation/proces.

Min erfaring er bl.a., at det tit kan være svært at pege på, hvad det er, der gør, at et team ikke fungerer optimalt. Alle kan fornemme, at der er noget galt, og den tendens at “sende aben videre” er et hyppigt forekommende fænomen.

Da lederen er kulturbærer, er det i coaching af ledere derfor altid væsentligt at komme ind på, hvilken kultur, der signaleres og synliggøres. Og mange gange vil det også være nødvendigt at afklare, hvilke passive signaler, der sendes. Som hvis man ikke gør noget ved dem, får den signalværdi, at eventuelt uoverensstemmelser og konflikter accepteres.

Et eksempel kan være, at en leder bemærker uvenskab, overhører sladder og glemmer at følge op på aftaler. Der er altid gode grunde til, at noget sådant sker. det kan være, at man som leder er konfliktsky eller mener, at personalet selv har et ansvar for at tale ordentligt og være voksne. For at en leder kan opretholde en kultur som “en god tone på arbejdspladsen”, kan det i coachingsammenhæng blive et vigtigt indsatsområde at lære at give feedback i situationen.

Stadig er det korrekt, at hver person i et team selv må tage ejerskab selvledelse og for at overholde en fastsat kultur med enkle retningslinier. Men jeg tror, at det er væsentligt at forstå, at de allerfleste mennesker lægger mærke til en leders aktive såvel som passive adfærd.

Det er derfor, at coaching af ledere er så relevant

Fordi coaching dels afklarer de bagvedliggende holdninger og samtidig åbner for, i handling at synliggøre sine holdninger.
For kun de færreste kan leve sig ind i, hvad der foregår indeni os, men vil i stedet have opmærksomhed på, hvad de ser og hører, og det har intet med god ledelse med empati at gøre

Ovennævnte eksempel betyder, at jeg tit indsamler informationer fra både leder og team, hvis en proces fortsætter med at være fastlåst. For at synliggøre de momenter, der skaber irritation og sladder, og også for at synliggøre de momenter, der får en stemning til at løftes.

Som nævnt er coaching af ledere meget andet end at arbejde med stemning og teamspirit.
Dog er måden, vi kommunikerer på, i langt de fleste tilfælde, relevant at “sætte under lup”.

Har du spørgsmål om netop det, du ønsker lederudviklet, er du naturligvis velkommen til at kontakte mig.

Gid jeg havde gjort det for mange år siden.

Gennem mit voksne liv har jeg i perioder været tynget af melankoli samt frygten for at blive forladt. I de svære perioder har livet været et spørgsmål om overlevelse præget af en konstant indre uro med skamfulde følelser og mindreværd. Som 54 årig besluttede jeg at noget måtte gøres. Jeg havde kun hørt godt om… Læs hele historien “Gid jeg havde gjort det for mange år siden.”

Mand - 54 år

Er til tider blevet kaldt isdronning, rigid, narrefisse

Hej Christel. Jeg har lige læst din artikel om hvorfor kvinder mister gnisten, og må sige du har ramt mit forhold lige mellem øjnene. Det var en stor øjenåbner, også mht. mine forrige forhold. Er til tider blevet kaldt isdronning, rigid, narrefisse (regner med du ikke er sart mht. autentiske ordvalg) dog ikke af min… Læs hele historien “Er til tider blevet kaldt isdronning, rigid, narrefisse”

Kvinde, midt i 30erne.

Kvinde 41 år, manglede redskaber til at håndtere sorg og afmagt

Hej Christel. Tak for sidst. Det gjorde mig godt. Vigtigst tror jeg det var at få bekræftet at det er normalt at sorgen er som den er. Og rigtig godt med opmærksomhed på at jeg kan registrere ked af det hed og acceptere det men alligevel leve mit liv. Tak skal du have. ? knus… Læs hele historien “Kvinde 41 år, manglede redskaber til at håndtere sorg og afmagt”

Susan, 41 år

At styrke troen på fremtiden

Der er sket noget siden samtalen hos dig i går. Jeg følte, at min krop havde dyrket meget sport, uden at jeg har gjort det.Var totalt øm og træt. Og vågnede med et helt andet sind og ingen frygt. Mand 40 år

Kærestebrud og et hus der ikke kunne sælges

Hej Christel Jeg har tidligere fået samtaleterapi hos dig i perioden 2009-2011, hvilket jeg var rigtig glad for og du hjalp mig videre i livet efter et hårdt kærestebrud og et hus der ikke kunne sælges. Efter jeg sidst kom hos dig er jeg blevet gift, fået en søn, fået nyt job og købt et… Læs hele historien “Kærestebrud og et hus der ikke kunne sælges”

kvinde, 28 år

Emner om coaching

Selvtillid og personlig udvikling

Mange kommer til mig og giver udtryk for, at de mangler selvtillid.
Og beskriver, at der tidligere har været selvtillid, men efter en skilsmisse eller en fyring eller en konkurs eller en anden form for overgang, er selvfølelsen slet ikke så intakt længere.

Annette Adelhardt – Adelhardt Coaching ApS

Jeg hedder Annette Adelhardt og har siden 2004 drevet min egen virksomhed:
Adelhardt Coaching ApS
Her udvikler jeg ledere og mellemledere, uddanner coaches og coacher privatpersoner.
Oprindeligt har jeg en sundhedsfaglig baggrund og har siden taget forskellige videreuddannelser inden for bl.a. forskning, kommunikation, systemisk ledelse, coaching og teamcoaching.

Derudover er rollen som systemisk og narrativ konsulent og systemisk og narrativ supervisor også en del af mit virke. Jeg har en mangeårig baggrund som leder og konsulent i den offentlige sektor, bl.a. som uddannelseschef på Hvidovre Hospital og Chefudviklingskonsulent i Søllerød Kommune.

Individuel coaching

Og spørgsmålet handler om ressourcer og lyder:
Hvilke ressourcer har du brug for at være i kontakt med for at nå dit mål/fremme processen henimod målet?
Naturligvis svares der meget forskelligt på dette spørgsmål, men jeg har bemærket, at der er to svar, der hyppigt går igen.

Mange giver nemlig udtryk for, at det er vigtigt at have både mod og vedholdenhed for at kunne nå sit mål.

Og det er for mig som coach meget spændende at høre mine respektive fokuspersoners bud og definitioner på, hvad hhv. mod og vedholdenhed er.

Jeg har mødt mange mennesker igennem mit liv: og især når talen falder på mod, kommer jeg til at tænke på en soldat, som jeg for mange år siden talte med. Han havde været udstationeret og havde haft en drøj tid, men var på godt og ondt blevet til en mand med stor livsindsigt.
Jeg glemmer aldrig, at han sagde:
“jeg har fundet ud af, at mod er at gøre tingene, selvom man er bange”.
Og netop i går, da jeg læste bogen “Flammen og citronen”, der omhandler nogle danske frihedskæmperes kamp under 2. verdenskrig, blev der også givet et fint billede af mod.
Der tales i bogen om, at mod er ikke blot at turde, – mod er også at overvinde sin angst, så man tør”.

Sygedagpenge

I andet kvartal i år var næsten 92.000 danskere sygemeldte fra arbejdet.

En stigning på 13.000 på et år. Og en alarmerende stigning, som får øjenbryn til at hæve sig og tankerne til at gå på langfart, for “hvad handler det om”.

Worklife

WORKLIFE
Direkte oversat skulle man mene, at Worklife vel blot betyder “arbejdsliv”, og det gør det også. Men på denne side af årtusindskiftet har vi mennesker via computere, mobiltelefoner og et for mange støt stigende fokus på at arbejde, tjene penge og opbygge en identitet herigennem, gradbøjet dette begreb. For som det kan forstås, skal begrebet WORKLIFE ses som, at vores liv er et arbejdsliv. At mange zoner i en hverdag er påvirket af arbejde, fordi vi tillader det.
Helt enkelt sagt mener jeg, at Worklife dækker over, at alt for mange mennesker alt for ukritisk lader deres arbejde bevæge sig ind i familie og fritidszonen.
Så der er flydende grænser for arbejde, og så man, selv om man har ferie eller weekend, alligevel arbejder. Fordi vi, hvis vi ikke er opmærksomme, hurtigt sender signalet, om, at vi er “ON”, uagtet om det er aften, nat, lørdag eller midten af familiens sommerferie.
Det betyder blandt andet, at mange arbejder langt mere end 37 timer.
Det betyder blandt andet, at mange slet ikke ved, hvornår de er “OFF” på den gode måde.
Det betyder, at for mange tillader “forstyrrelser” fra computere, mobiltelefoner mv og det gør en masse ved nærvær, tilstedeværelse mv.

Manglende motivation

Du ved det. Jeg ved det. Alle ved det. Vi er som udgangspunkt ikke klædt på til at kunne håndtere alle situationer, så i løbet af livet stopper vi op uden helt at have en klar fornemmelse af, hvad der er bedst at gøre. Når vi befinder os i en låst situation, et dilemma eller en anden form for svær situation for første gang, vil spekulationerne som regel handle om, hvad man skal gøre, og da man ikke ved dette, kan det hele formørkes og forekomme endnu tungere og uløseligt. Det er her, at mange desværre oplever en manglende motivation.

Kvinder og coaching.

Er der forskel på den coaching, som kvinder og mænd får?
Er der forskel på de temaer, som kvinder og mænd har, når det gælder coaching?
At jeg stiller disse spørgsmål skyldes, at jeg forleden blev ringet op af en sælger, som ville høre, om jeg som coach ville annoncere i Danmarks nyeste kvinde blad på nettet. Jeg har glemt, hvad det hedder, for priser og vilkår matchede mig ikke, og da jeg har rigeligt at se til, behøver jeg ikke at bruge store summer på annoncer.
Men sælgeren fik det til at lyde som om, at kvindecoaching var noget helt specielt. Og det satte nogle tanker i gang.

Stress er en tilstand

Som skrevet flere steder på denne blog er stress en tilstand.

En tilstand, hvor kombinationen af vores tanker, følelser og kropsfornemmelser er anspændt.
En tilstand, der kan være udløst af arbejde, men også af mange andre faktorer.

Stress opstår som tilstand, når der er en høj grad af uforudsigelighed, og mange gange kombineret med at man ikke får taget hånd om det, der kan tages hånd om.

Fokus

Er dit fokus på det positive eller negative?
Har du dit fokus på hvad du vil undgå frem for hvad du vil opnå?
Vigtige spørgsmål som på nogen kan virke provokerende, men som ofte kan være en øjenåbner.
Du kan ved at øve dig i at tænke “opnå” i rigtig mange situationer i din hverdag, vende din hjerne
til at tænke på, hvad du egentlig gerne vil.

Nye mønstre kræver vedholdenhed. Hjernen er “dum”, den vil trække dig tilbage i det mønster den
kender- om det er hensigtsmæssigt eller ej. Så ønsker du at ændre mønstre, må du fastholde og øve dig
i minimum 21 dage.

Stress, reduktion og håndtering

Stress kommer jo som bekendt af det engelske/amerikanske udtryk “to string/a string” og skal derfor ses som en sammensnøring eller rettere: at det, der normalt er i spil, er snøret sammen.

Coacing hjælper på...

Præstationsangst

Præstationsangst er et fænomen, der kan dræne megen energi.
I arbejdet med coaching af ledere og medarbejdere falder talen på præstationsangst og usikkerhed ved at præstere, lige så hyppigt som talen falder på arbejdsglæde og motivation. Og ligeledes falder talen på præsentationsangst, som er usikkerhed i sammenhænge, hvor man vil skal præsentere noget nyt, også tit.

Læs mere...

 

Målsætning

Uanset om vi inspireres af Tv-reklamer eller aviser, en snak med naboen eller en snak med os selv, ja så går en del af menneskenes tid og energi med at huske at drømme og at sætte sig mål.
Og det er godt.
For som mennesker tror jeg, at det har afgørende livskvalitet for os at drømme og blive ved at sætte mål. Og at nå dem, der har virkelig betydning og som skaber et løft for os.

Læs mere...

 

Motivation og målsætning

med Christel Sonne Rasmussen

Manglende motivation

Du ved det. Jeg ved det. Alle ved det. Vi er som udgangspunkt ikke klædt på til at kunne håndtere alle situationer, så i løbet af livet stopper vi op uden helt at have en klar fornemmelse af, hvad der er bedst at gøre. Når vi befinder os i en låst situation, et dilemma eller en anden form for svær situation for første gang, vil spekulationerne som regel handle om, hvad man skal gøre, og da man ikke ved dette, kan det hele formørkes og forekomme endnu tungere og uløseligt. Det er her, at mange desværre oplever en manglende motivation.

Læs mere...

 

Personlig gennemslagskraft

Lad ikke tidligere enkeltstående situationer, selvom de kan have været belastende, hæmme dig.
Gennemslagskraft er som mange af de andre stærke ord, der findes indenfor personlig udvikling, et samlet begreb. For heller ikke gennemslagskraft kan købes i pakker i supermarkedet, men er måske derfor netop interessant. Fordi gennemslagskraft er som lykke, som tålmodighed, som selvværd, som respekt, som tilstrækkelighed.

Læs mere...

Coaching af medarbejder giver medarbejderudvikling

Medarbejderudvikling er udtryk en god personalepolitik.
Skabe værdi og muligheder for medarbejderne og virksomheden.

Coachingbaseret udviklingssamtaler.
Der skal mere til end end tidligere for at tiltrække, fastholde og udvikle dygtige medarbejdere.

En leder for en mellemstor virksomhed udtaler:
"Jeg har en fornemmelse, at der er nogle af mine medarbejdere, der har brug for noget hjælp, men jeg synes, at det virker forkert at sætte en psykolog på, for jeg frygter, at processen bliver alt for langvarig og at det ender med en sygemelding."

Jeg tilbyder coaching til individuelle medarbejder samt medarbejdergrupper på virksomheder, både i offentligt og privat regi.

Målet er, at gruppen af medarbejdere får det løft, der sikrer, at der arbejdes med – og ikke imod.
Medarbejderudvikling er coachsamtaler til gavn for den enkelte medarbejder, for at understøtte det aspekt, at hver del af et team eller en medarbejdergruppe, har værdi og relevans. Og også for at understøtte det aspekt, at hver del af en gruppe/team, påvirker den øvrige del af systemet.
Medarbejderudvikling er en god investering for en virksomhed, fordi medarbejderudvikling i form af individuelle coachsamtaler genskaber eller opretholder den arbejdsglæde hos den enkelte medarbejder, der netop gør forskellen i alle de hverdage, der jo er flest af, når alt kommer til alt.

Jeg tilbyder medarbejderudvikling på den måde, at en jeg gerne kommer til virksomheden eller indbyder virksomhedens medarbejdere til at komme til mig i Kolding, til individuelle samtaler af coachende karakter.

En individuel coaching indebærer, at der ydes fuld opmærksomhed på den enkelte medarbejder. Dels for at signalere den respekt og den interesse, som vi alle har brug for, uanset om vi er på arbejde eller ej. Dels for at rede eventuelle problematikker ud, så der frigives energi og ressourcer til konstruktive fokuspunkter til glæde for den enkelte selv – og for virksomheden.

Medarbejderudvikling handler også om, hvorvidt den enkelte oplever den anerkendelse og det kompetencekendskab, der gør, at den enkeltes ressourcer udnyttes bedst muligt.
Medarbejderudvikling via coachsamtaler er en af de bedste løftestænger og sikrer netop, at evt. udbrændthed og manglende arbejdsglæde ikke udvikler sig.
Medarbejderudvikling sker i et trygt og behageligt miljø, hvor kun de informationer, der har relevans for virksomheden, føres videre til ansvarlig og moden drøftelse.
Medarbejderudvikling i form af coachsamtaler betyder derfor, at medarbejderne kan få en specifik og støttende pause, for netop at kunne lade op og virke på nye og endnu bedre måder.
Hver enkelt person inviteres til at sætte et fokus, som kan være både kort- og langsigtet. Herudfra arbejdes der.

Aspekter, der kan belyses
via coachingen, er:

  • Egen rolle og ressourcer.
  • Arbejdsglæde og motivation.
  • Kommunikation og feedback.
  • Egen indflydelse.
  • Stresshåndtering.
  • Overblik og arbejdsopgaver.
  • Attitude over for kollegaer/leder.
  • Værdier og overbevisninger.
  • Karriere.

Medarbejderudvikling kan også anvendes, når eller hvis der er en mindre gruppe af medarbejdere, der internt har problemer. Det kan være, at der er dårlig stemning iblandt disse, eller uoverensstemmelser vedr. samarbejde.
I sådanne tilfælde træder jeg også gerne til.
Vi kan udvide forståelsen omkring samarbejde og kommunikation, og at tilføre de værktøjer, der vil få hverdagene til at glide igen.

Har du som medarbejder eller virksomhedsleder fået interesse for coachingsamtaler, er du naturligvis velkommen til at kontakte mig for nærmere drøftelse.

Medarbejderudvikling leveres udelukkende i form af en “pakke” på minimum 3 samtaler for at sikre en opfølgning, og for at sikre, at de fokuspunkter, der arbejdes med, føres helt ud i praksis.