SONNERASMUSSEN.DK

Christels blog

Af terapeut Christel Sonne Rasmussen

Om eksamensangst – præstationsangst.

Førhen har mange mennesker, når de har haft udpræget eksamensangst, som det jo kaldes populært, opsøgt en psykolog eller terapeut. Dette er naturligvis stadig en mulighed.
Jeg er sikker på, at de kommende år og interessen for coaching vil betyde, at coaching og eksamensangst bliver mere og mere aktuelt.

Coaching og eksamensangst.

Det, som coaching med hensyn til eksamensangst kan gøre, at dels at det bliver gjort helt klart, hvad fokuspersonen med eksamensangst, ønsker at kunne generere og opretholde i stedet for at være bange eller mærke urolige signaler.

Der er en nøgle blot i at afklare sit mål.
For det er ikke et mål i sig selv ikke at ville være bange mere.

  • Det er kun et mål, som parallelt ville kunne ses som, at hvis man var ude at køre i en bil, at man så kun havde besluttet sig for, at man skulle væk fra Tyskland. Men ikke vidste hvor man ellers skulle hen.
  • Der går et stort lys op for mange, når de bliver spurgt: hvad er det, du vil. Og ikke, hvad er det, du ikke vil. Og når man først har afklaret, hvilke følelser og kropsfornemmelser, man ønsker selv at kunne igangsætte og opretholde, ja så er der mange veje at gå, når det er coaching, der anvendes.

Dels kan man søge efter de situationer, hvor man har været i stand til at opretholde eksempelvis sikkerhed, tilstrækkelighed, sammenhængende tanke og tale mv. og ved at tale om de ressource- eller succesoplevelser, man har, kan coaching være med til at bevidstgøre, hvilken attitude og indre dialog, der kan skabe og opretholde sådanne tilstande..

Man kan arbejde med mentaltræning. Fordi man, når man kan forestille sig det, kan gøre det.

Det vil sige, at man i coaching, hvor man ønsker at blive sin eksamensangst kvit, kan arbejde med de indre forestillinger, så man træner sig i at se og tænke på eksamenssituationen som en situation, hvor man i sin forestilling ser sig selv indeholde og gøre det, der giver de bedste resultater, internt som på adfærdsplanet.
Man kan i situationen med coaching og eksamensangst også arbejde med, de overbevisninger og negative tanker og konklusioner, man har, vedr. eksamen. Det er en fornem og vigtig opgave i coaching at udfordre og dermed vinkle de begrænsende overbevisninger, der ligger vedr. eksamen.

Der er altid mindst en mulighed, man har overset. Og det er her, at coaching er så enestående.

Fordi eksamensangst, ligesom mange andre tilstande, blot er en samlet betegnelse for mange tanker og kropsreaktioner. Og fordi det er attituden, der gør forskellen.

Det behøver netop ikke være et traume eller en situation, der behøver at blive bearbejdet terapeutik, for at få mod på at gå til eksamen, for at kunne koncentrere sig og forberede sig op til eksamen.
I et coachende rum, hvor der er lydhørhed, engagement, nye vinkler og masser af redskaber, er det muligt at vende selv en eksamensangst til en tilstand, hvor tilstrækkelighed og sikkerhed, motiverende indre dialog og optimisme er dominerende.

En af mine fokuspersoner havde det svært med eksamen. Følte udprægede og paniklignende reaktioner, og havde svært ved at tænke klart og sågar også svært ved at sove om natten, selvom der var lang tid til selve eksamen.
Vi talte om det.
Hun beskrev, en passant, at hun i sin fritid spillede teater, og havde meget let ved det. Her var hun aldrig nervøs, heller ikke selvom der sad både kendte og kongelige, og tusinder af publikummer.
Jeg spurgte hende: overvej, hvordan det er at tænke på eksamenssituationen, hvis det var en scene. En lille akt i et større teaterstykke, hvor din rolle er at gå ind og være klar, kommunikerende og vidende?

Jeg anvendte her det, der kaldes ressourcemodellen og det, der kaldes reframing, som er at lægge en ny ramme ind.

Fokuspersonen livede fuldstændigt op.
Efter kort tid kunne fokuspersonen ikke længere genskabe frygten for eksamen.
“Det er jo oplagt”, blev fokuspersonen ved at sige.
“Hvorfor har jeg dog ikke kunnet se det før?”
Det vil jo være nemt.
“2 publikummer, man kan se i øjnene”.
Der er mange måder – Der er mange veje – Der er også en vej for dig.

 

– Christel

Af Christel Sonne Rasmussen - 11 jan, 2007

Læs mere i samme kategori:

Foredrag kursus – workshop i eksamensangst

Flere gymnasieelever har kontaktet mig på det seneste omkring eksamensangst.
De har beskrevet, at de har gået på eksamenskurser bl.a. via deres studievejledere, og eleverne har givet udtryk for stor frustration.

Foredrag om forberedelse til eksamen mundtligt og skriftligt

Foredrag om eksamensangst og håndtering af dette.
Det er i ungdommen, at det starter. Eksamen begynder at blive en del af skoleforløbet, og fra kun at have været en elev, der har skullet modtage og præstere i det kendte klassemiljø, er man med et udfordret og skal til eksamen, skriftligt som mundtligt.

Tandlægeskræk

Hvert enkelt menneske har sine egne grunde til at være bange – have angst for tandlæger og det, der foregår i selve tandlægestolen.

Naturligvis er det en form for intim behandling at skulle åbne munden, læne sig tilbage og tillidsfuldt stole på, at tandlægen gør sit job ordentligt.

Læs forrige indlæg:
Læs næste indlæg: