Christels blog
Af terapeut Christel Sonne Rasmussen
Præstationsangst og eksamensangst m.v..
Jeg mødre ugentligt mennesker, der oplever præstationsangst eller eksamensangst helt inde på livet.
En præstationsangst og eksamensangst som naturligvis opleves forskelligt fra person til person, og som bl.a. gør sig gældende ved en indre proces, mentalt, følelsesmæssigt som fysisk, der forekommer skræmmende og uhåndterlig.
- Præstationsangst forekommer bl.a. ved eksaminer, taler og oplæg, og kan forekomme både lang tid før og under en præstation.
- Præstationsangst kan også forekomme i private og nære relationer, hvor en mand kan opleve præstationsangst i intime og erotiske situationer.
For nogle er det vigtigt at vide, hvad disse reaktioner hedder. For andre er det i højere grad et spørgsmål om at blive klar over, hvordan de selv mentalt og fysisk kan eliminere og afvæbne disse reaktioner, som jo, når man er i balance, forekommer ulogiske og unødvendige. For som så mange siger “jeg behøver altså ikke at være bange for at holde en tale. De bider jo ikke hovedet af mig, hvis jeg dummer mig” osv.
Det allervigtigste, når et forløb vedr. eliminering af præstationsangst, går i gang, er at gøre sig klart, hvad det er, man ønsker i stedet for.
Som i så mange andre situationer, hvor et ubehag er stort, ønsker mang at få fjernet angsten.
Og det er en udmærket motivationsfaktor, at komme væk fra angsten, men det gør ikke processen mulig, hvis man ikke gør sig helt klart, hvordan man ønsker at reagere , mentalt , følelsesmæssigt og fysisk.
Et eksempel kan være, at en person er bange for en eksamen – dvs. har eksamensangst.
- Vedkommende mærker en indre uro og manglende evne til at koncentrere sig.
- Vedkommende bemærker kortåndethed, anspændthed og flimren for øjnene.
- Vedkommende bemærker trang til at flygte og er bange for lærer og eksaminator, som
- vedkommende beskriver som farlige og uvenlige.
- Vedkommende frygter, at stemmen ikke vil lystre, at ord og tanker vil flagre rundt, og at man vil forekomme usikker og udygtig.
Et velkendt scenarium for en person med præstationsangst.
Når det ønskede mål skal fastsættes, må alle aspekter tages med.
Så personen kan sige:
Jeg vil kunne trække vejret frit og roligt. Jeg vil kunne tænke og tale klart og sammenhængende. Jeg vil kunne se eksaminator og censor i øjnene og smile til dem og udstråle sikkerhed og overblik. Jeg vil vide med mig selv, at jeg kan det her, og at jeg har muligheden for at vise det nu. .
For så går processen i gang.
- Med at træne vejrtrækningsvelser.
- Med at holde et klart og givende fokus (indre billede og indre dialog)
- Med at bevidstgøre, hvordan man netop beholder følelsen af ro og tilstanden af overblik.
- Det at afklare målet og genvække de ressourcer og strategier, der er brugbare, er en både spændende og givende opdagelsesrejse.
- Og langt lettere end de fleste tror.
Som de gode gamle folk siger, ja så må man kigge trolden i øjnene, for så forsvinder den.
Jeg tænker nogle gange på, at en del moderne mennesker har fjernet sig fra at kunne rumme usikkerhed og uro. Netop at kunne rumme og håndtere afmagt vil hjælpe mange mennesker i deres liv, for angst er lige som vrede, tristhed og glæde jo en af grundfølelserne, som man ligeså godt kan vænne sig til, at man også indeholder.
For at tro, at alt hele tiden kan være domineret af glade og lette følelser, er ganske enkelt for naivt. Håbefuldt nok, men naivt.
Jeg vil kunne lære de allerfleste, der har brug for det, at håndtere deres præstationsangst, så eksaminer, foredrag, oplæg, taler m.m., og ligeledes den præstationsangst, der kan forekomme i nære relationer, mindskes og i mange tilfælde elimineres helt.
Du kan maile til mig, hvis du har spørgsmål udfra ovenstående.
Jeg vil glæde mig til at besvare dem.
– Christel
VIL DU VIDE MERE?
Læs mere i samme kategori:
Foredrag kursus – workshop i eksamensangst
Flere gymnasieelever har kontaktet mig på det seneste omkring eksamensangst.
De har beskrevet, at de har gået på eksamenskurser bl.a. via deres studievejledere, og eleverne har givet udtryk for stor frustration.
Foredrag om forberedelse til eksamen mundtligt og skriftligt
Foredrag om eksamensangst og håndtering af dette.
Det er i ungdommen, at det starter. Eksamen begynder at blive en del af skoleforløbet, og fra kun at have været en elev, der har skullet modtage og præstere i det kendte klassemiljø, er man med et udfordret og skal til eksamen, skriftligt som mundtligt.
Tandlægeskræk
Hvert enkelt menneske har sine egne grunde til at være bange – have angst for tandlæger og det, der foregår i selve tandlægestolen.
Naturligvis er det en form for intim behandling at skulle åbne munden, læne sig tilbage og tillidsfuldt stole på, at tandlægen gør sit job ordentligt.