SONNERASMUSSEN.DK

Christels blog

Af terapeut Christel Sonne Rasmussen

Flyt fokus – slip din eksamensangsten.

Eksamenstid – det er den værste tid på året med søvnløse nætter, svedeture, følelsen af panik og mistet overblik.

Sådan beskriver en studerende sin oplevelse af eksamensangst.

Alene tanken om eksamen sætter gang i den ubehagelige tilstand. Det velkendte sug i maven, hjertebanken og tankerne der kredser om, hvordan man hurtigst muligt for det overstået.
Den studerende som henvender sig, har ingen tro på, at hun kan slippe sin eksamensangst og hendes tanker kredser om, hvordan hun kan undgå ubehaget. Hun fortæller, at hun læser flittigt i timevis, tager en masse notater og på trods af det er hun ikke i stand til at skabe sig et overblik, hun har svært ved at huske det. Hun holder nødigt pauser for hun ønsker at få alle detaljer med. Hun tænker meget på, at det ikke må gå lige så dårligt som ved den forrige mundtlige eksamen. Hun er fuldstændig klar på, hvad der ikke må ske, hvad hun ikke ønsker at gøre, hvordan hun ikke ønsker at have det og hvad hun ønsker at undgå. Det normale fritidsliv med gymnastik og andre sociale aktiviteter er skrinlagt i denne periode.

I coachingen retter vi sammen opmærksomheden hen på, hvad hun vil opnå med sin eksamen. Det ligger hende meget fjernt, at hun kan få noget godt ud af eksamen, men da jeg spørger hvad det allervigtigste for hende vil være, er hun ikke i tvivl om, at det at få en god eksamensoplevelse er det vigtigste i første omgang. Karakteren er sekundær. Hvis hun opnår det, vil hun styrke sin selvtillid og tro mere på sig selv, og føle sig mere sikker. Det giver hende en god følelse at tænke på, hun føler sig nu mere optimistisk.

Vi sætter fokus på, hvad der giver hende energi og hvilke andre personlige ressourcer hun har. Holdgymnastik er den vigtigste ressource, hun er god til det. Det gør hende glad og optimerer den positive kropsenergi. Musikken er også vigtig, og er med til at motivere. Jeg spørger hende, hvordan det vil være at forestille sig, at hun i stedet for at eksamenssituation skal til gymnastikopvisning? Dvs. forberede sig fysisk og mentalt, som skulle hun til opvisning, herunder bruge musikken. Hun lyser op, det kan hun uden problemer forestille sig. Hun beslutter:

  • At forberede sig fysisk, genoptage gymnastiktræning, gå eller løbe en lille tur hver dag, hvor det læste skal bundfælle sig og den gode kropsfornemmelse bliver stærk.
  • At læsningen skal foregå afbrudt af pauser.
  • At skabe sig et overblik vha. en læseplan og mindmapping.
  • At visualisere og bevare sit fokus.

De efterfølgende to uger forberedte hun sig som planlagt, gik til mundtlig eksamen og nåede sit mål. Hun fik en fantastisk eksamensoplevelse og karakteren 12.

Over på min anden hjemmeside kan du læse mere om:

Af Christel Sonne Rasmussen - 16 jun, 2010

Læs mere i samme kategori:

Foredrag kursus – workshop i eksamensangst

Flere gymnasieelever har kontaktet mig på det seneste omkring eksamensangst.
De har beskrevet, at de har gået på eksamenskurser bl.a. via deres studievejledere, og eleverne har givet udtryk for stor frustration.

Foredrag om forberedelse til eksamen mundtligt og skriftligt

Foredrag om eksamensangst og håndtering af dette.
Det er i ungdommen, at det starter. Eksamen begynder at blive en del af skoleforløbet, og fra kun at have været en elev, der har skullet modtage og præstere i det kendte klassemiljø, er man med et udfordret og skal til eksamen, skriftligt som mundtligt.

Tandlægeskræk

Hvert enkelt menneske har sine egne grunde til at være bange – have angst for tandlæger og det, der foregår i selve tandlægestolen.

Naturligvis er det en form for intim behandling at skulle åbne munden, læne sig tilbage og tillidsfuldt stole på, at tandlægen gør sit job ordentligt.

Læs forrige indlæg:
Læs næste indlæg: