Christels blog
Af terapeut Christel Sonne Rasmussen
Klaustrofobi er angsten for at opholde sig i et lille, lukket rum.
Klaustrofobi er angsten for at opholde sig i et lille, lukket rum. Som eksempelvis et badeværelse med et lille eller intet vindue, en elevator, et kosteskab mv.
Når jeg læser på nettet om klaustrofobi, bliver jeg en smule sur. For flere hævder, at det at klaustrofobi er udbredt – og nogen nævner endda at det er populært, skyldes film – og bogbranchen. Jeg er meget uenig i dette.
For det første mener jeg ikke, at nogen har klaustrofobi, fordi det er populært. Jeg har siddet med rigtigt mange mennesker, der oplever ren og hjerteskærende panikangst, når de tænker på eller befinder sig i et lille lukket rum. Og for det andet er klaustrofobi en angst, som mange skammer sig over at lide af. Mange synes, at det er ekstra pinligt at være bange for små lukkede rum, for deres logik og intellekt og netværk siger: Jamen, du er jo ikke i livsfare. Tag det nu roligt.
Hvis en fobiker kunne tage det roligt, gjorde de det. OG så var der ikke noget, der hed fobier.
Angsten for det lille, lukkede rum kan have med oplevelser i barndom at gøre. Mange børn har i leg lukket sig selv eller hinanden inde og oplevet stor frygt, hvis de så netop ikke kunne komme ud. Der er også meget tit en symbolsk årsag til klaustrofobien. Når vi som mennesker føler os låst, føler at vi intet kan stille op, bliver forladt eller ikke har lært at håndtere ensomhedsfølelse, kan dette hyppigt udvikle sig til eller styrke en klaustrofobi.
Da jeg for mere end 20 år siden studerede NLP-terapi, oplevede jeg en meget stærk situation.
Jeg var på kursus. Et kursus, der specifikt omhandlede at bearbejde og neutralisere traumer og fobier. Et område, hvor NLP stadig er et af de bedste bud indenfor behandlingsverdenen.
Vores amerikanske gæstelærer spurgte, om der var nogen, der led af en fobi. En kvinde meldte sig. Hun var omkring 50. Hun havde stærk og tydelig angst for små lukkede rum.
Gæstelæreren begyndte at spørge ind til, hvordan hun mærkede det, når hun var bange.
Hun formulerede sig enkelt og klart over for ham. Fortalte, hvordan hun mærkede hjertebanken, høj puls, trang til at flygte, tankemylder – enkelt sagt: panik, både når hun tænkte på og når hun opholdt sig i små lukkede rum.
Og så spurgte han:
“Kan du beskrive en situation, hvor du var bange”.
Og så sagde hun ingenting.
Vi, der var tilhørere, tænkte: ”det var da mærkeligt. Hvorfor svarer hun ikke? Han er ekspert. Han er kommet fra USA. Han er en af de dygtigste i verden. Tag dig dog sammen og svar manden” osv. osv.
Han stillede det samme spørgsmål igen. Hun kiggede på ham, men svarede stadig ikke.
Og så sagde han de gyldne ord.
“I, som lytter på dette her, har allerede nu gjort jer en masse tanker om, hvorfor kvinden ikke svarer. Men I tager alle fejl.”
“Hun svarer ikke, fordi hun ikke kan høre mig. Jo, hun kan godt se, at jeg er her og høre, at jeg taler til hende. Men hun snakker så højt med sig selv inde i hovedet, at hun ikke kan optage det, jeg siger.”
Og det er netop det, der sker, når man har en fobi.
Så det at gøre et menneske så trygt, at de kan udtrykke, hvad deres indre stemme eller indre stemmer råber til dem, er alfa og omega i al bearbejdning af fobier.
Jeg har hjulpet rigtigt mange, børn – unge og voksne med netop klaustrofobi, for mange børn der er bange for små lukkede rum, kan undlade at gå på skolens toilet, fordi de er bange. Og det er synd.
Jeg ved, hvad der kan gøres. Jeg kan lære dig at håndtere din uro. For små lukkede rum er ikke farlige. Det er bare små lukkede rum.
Jeg kan lære dig at berolige dig selv, for når vi kan berolige os selv, behøver vi ikke at være bange.
VIL DU VIDE MERE?
Læs mere i samme kategori:
Foredrag kursus – workshop i eksamensangst
Flere gymnasieelever har kontaktet mig på det seneste omkring eksamensangst.
De har beskrevet, at de har gået på eksamenskurser bl.a. via deres studievejledere, og eleverne har givet udtryk for stor frustration.
Foredrag om forberedelse til eksamen mundtligt og skriftligt
Foredrag om eksamensangst og håndtering af dette.
Det er i ungdommen, at det starter. Eksamen begynder at blive en del af skoleforløbet, og fra kun at have været en elev, der har skullet modtage og præstere i det kendte klassemiljø, er man med et udfordret og skal til eksamen, skriftligt som mundtligt.
Foredrag i at formulere en stresspolitik.
Der laves rygepolitik i stort omfang i Danmark for tiden. Mange af disse rygepolitikker er enkle, fordi det er så konkret med røg, og fordi så mange undersøgelser peger på, at røg er usandsynligt farlig. Derfor er der rygepolitikker, der forståeligt nok indeholder et forbud mod røg.