SONNERASMUSSEN.DK

Christels blog

Af terapeut Christel Sonne Rasmussen

Konflikter – konflikthåndtering og konfliktløsning på arbejdspladsen.

Jeg møder mange ledere i mit coachingarbejde, der tumler med konflikter. Konflikter, der udspiller sig på arbejdspladsen, til daglig.

  • Jeg hører ledere, der i deres vagtplanlægning bruger tid og kræfter på at tage højde for, at nogle medarbejdere ikke kan arbejde sammen, og at dette derfor må undgås.
  • Jeg hører ledere, der taler om, at det er svært at give ros og ris, og at det tit mange gange er lettere at lade være.
  • Jeg hører ledere, der taler om, at der er dårlig team spirit, og at det efterhånden snart er svært at finde ud af, hvad der er det rigtigste og det mindst forkerte at gøre.
  • Jeg hører ledere, der har på fornemmelsen, at personalet taler om vedkommende, og at det kan være svært at gå ind i frokoststuen/rygerummet eller lignende.
  • Jeg hører ledere, der taler om, at det da ikke kan være rigtigt, at man skal behandle folk med fløjlshandsker, og at det er belastende i længden at skulle tale så pænt til folk, når de bare sygemelder sig, og kommer med dårlige undskyldninger ved forsinkelse.
  • Jeg hører mange gode folk, som er ledere, der på den ene eller anden måde befinder sig i forskellige konflikter. Og synes, at det er svært at håndtere disse.

I den næste tid vil du på Uni Coaching og her på webbloggen kunne læse om konflikthåndtering. Temaet “at være konfliktsky” og “hvordan man tager hånd om konflikter” vil være i centrum.

Hvorfor?
Fordi det mange gange er væsentligt at kende til de psykologiske mekanismer, som er i spil, når man defineres som leder. Mange har brug for en leder, og der sendes adskillige projektioner af sted. Nærmest som i en familie, hvor forældrene skal være synlige og venlige for at børnene har tillid og respekt for disse. Lidt enkelt beskrevet gælder det også på en virksomhed, i et team. Er lederen konfliktsky, eller for heftig i sine “skideballer”, vil det blive noteret. Og den Team Spirit, man som leder så kan forvente, vil handle om manglende motivation, dårlig modstandsdygtighed, flere sygedage, samt brok og sladder på arbejdspladsen.

Lederen er kulturbærer, og derfor er det væsentligt hyppigt at være tro mod egne signaler og stemninger, samt at forstå den feedback, der kommer, passivt som aktivt fra medarbejdere. For det ene skal ikke udelukke det andet. Men netop: Sidder du som leder og opfatter dig selv som værende konfliktsky, og oplever du, at det er svært at give ris og ros, så kan du være sikker på ,at dette tema har en effekt i din personalegruppe.

Coaching vil i en sådan situation være optimalt. Tænk over det. Tør du lade være med at gøre noget ved det?

Hilsen
Christel Sonne Rasmussen

Af Christel Sonne Rasmussen - 11 apr, 2007

Læs mere i samme kategori:

Teambuilding – Teamspirit

Du ved det, jeg ved det, vi ved det alle sammen. Når den gode stemning er til stede på vores arbejdsplads, glider det hele meget nemmere. Når der er smil og lidt grin og en god atmosfære, kan vi alle sammen lide at gå på arbejde og at være på arbejde, og det gør, at selv situationer, hvor man før ville føle stress, glider i baggrunden.

Ja, glæde og overskud er vigtigt, og sandheden er velkendt og enkel. Mindre velkendt og enkelt er det dog, hvordan glæden og overskuddet genskabes, hvis det af gode grunde har været for nedadgående i en periode.
Sidder du som leder eller medarbejderrepræsentant, eller som del i et team, hvor energien og overskuddet har været for nedadgående i en for lang periode, er det værd at overveje, om denne nedadgående bølge, der hæmmer al teamspirit, ikke skal genopbygges nu.

Appreciative Inquiry

I flere tilfælde vil Appreciative Inquiry være forkortet ned som AI.
Appreciative Inquiry er oprindeligt amerikansk og oversættes efterhånden som “værdsættende undersøgelse”, og ”værdsættende/anerkendende undersøgelse er jo et udtryk, der kræver en forklaring.
Lad mig derfor forklare, hvordan Uni Coaching opfatter AI – konceptet og grundene til, at vi i coaching og teambuilding bruger netop AI – modellerne for at få løftet, vinklet og beriget de processer, der sættes i gang.

I min model af verden er AI en model, der har to ben, nemlig en organisatorisk orienteret retning og en pædagogisk orienteret retning. En model, en filosofi, en samling af teorier, der ligesom NLP er baseret på studiet af strategier for succesfulde og effektive eksempler og systemer.
Denne optik på, at man orienterer sig mod at gøre og gentage det, der virker, er jo indlysende, og de, der arbejder med AI – processer undres ofte over, at det kan være så enkelt at sætte forandring i gang. Bl.a. også på grund af, at ”man pakker rummet ind i anerkendelse.

Læs forrige indlæg:
Læs næste indlæg: